• Het lijkt er steeds meer op dat Google het moordende tempo van de AI-race niet kan bijhouden.
  • De zoekgigant doet er alles aan om een beetje in beeld te blijven, maar blijft falen.
  • En dat ziet ook Samsung, die nu twijfelt of het de zoekmachine nog wel op zijn telefoons moet blijven aanbieden.
  • Lees ook: Apple wil de nieuwe headset helemaal niet aan jou verkopen

Dit artikel verscheen eerder in de wekelijkse Business Insider Tech-Update. Deze nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan onderaan deze pagina in.

OPINIE – Sinds OpenAI en Microsoft de handen ineensloegen om alleenheerser Google het vuur aan de schenen te leggen, lijkt de zoekgigant aan het wankelen te zijn gebracht. De eerste steen die David naar Goliath gooide was in ieder geval raak.

Google lijkt volledig in paniek en alles op alles te zetten om een inhaalslag te maken. En dat is opmerkelijk, want het was aanvankelijk veel eerder met het uitbrengen van een (ietwat ongecensureerd reagerende) AI-chatbot. Daarnaast heeft het met zijn DeepMind-lab in Londen een van ’s werelds beste ontwikkelingsbureau’s op het gebied van kunstmatige intelligentie. Kortom: mensen gingen er eigenlijk vanuit dat Google achter de schermen zulke geavanceerde kunstmatige intelligentie had, dat het de concurrentie van Microsoft en OpenAI makkelijk aan zou moeten kunnen.

Maar dat lijkt niet het geval. Of Google wil het in ieder geval nog niet met de rest van de wereld delen. En dat heeft nu mogelijk al pijnlijke gevolgen. Samsung zou naar verluidt namelijk twijfelen om over te stappen naar Bing als standaard zoekmachine voor zijn telefoons. Het zou daarmee beter kunnen inspelen op de wensen van de klant.

Voor Google betekent dat een mogelijke omzetderving van zo’n 5 miljard dollar. En Apple, dat een soortgelijk contract heeft met Google, zou volgend jaar dezelfde stap kunnen maken. Daarmee zou de zoekgigant nog eens 20 miljard dollar aan omzet kunnen mislopen.

Daarmee zit Google in een tweestrijd. De contracten mislopen doet pijn, maar het nu volledig uitrollen van AI-chatbot Bard zonder een gedegen strategie om de advertentie-inkomsten op peil te houden, kan evenzo desastreus zijn. Daar komt nog eens bij kijken dat het de afweging moet maken tussen verlies van inkomsten en mogelijk verlies van marktaandeel. Een lastig parket, zeker als je weet dat de advertentietak van het bedrijf vorig jaar goed was voor zo’n 162 miljard dollar aan omzet.

Bij de uitrol van Bard, zou Google de AI-bot ook wat meer vrijheid moeten geven. De chatbot wordt nu meer beperkt dan die van de concurrentie. Voornamelijk omdat de zoekgigant niet nog eens per ongeluk een racistische AI wil uitbrengen, met alle gevolgen van dien.

Maar achter de schermen zou Google een tegenoffensief klaar hebben staan. Wat dat gaat zijn, weten we helaas nog niet. Voor nu speelt het bedrijf nog met een manier om advertenties onder de reacties van de chatbot te plaatsen. Een simpele oplossing waarvan experts betwijfelen of dit wel nut gaat hebben. Sterker nog, volgens de kenners zouden mensen die antwoorden zoeken via een AI-chatbot helemaal niet meer de neiging hebben om nog op een advertentie te klikken. Ze hebben immers hun gezochte antwoord al.

Mocht Google er toch voor kiezen om Bard breed uit te rollen, dan zit daar niet alleen een mogelijk verlies van advertentie-inkomsten aan verbonden, maar ook de hoge kosten van het runnen van de chatbot. Een interactie met Bard kost vele malen dan een zoekopdracht in de huidige zoekmachine.

De grootste concurrent Bing, heeft van dit alles echter weinig tot geen last van. Ten eerste handelt het slechts een fractie van het aantal zoekopdrachten van Google af. Daarnaast heeft Microsoft veel andere manieren om geld te verdienen. Het is dus niet afhankelijk van advertentie-inkomsten.

Microsoft verdient voornamelijk geld met onder andere de verkoop van verschillende soorten hardware, de Windows-software en de gamingtak. Daarnaast verdient OpenAI geld aan abonnementen.

Google heeft deze inkomstenbronnen ook, maar verdient hier niet genoeg mee om een verlies van advertentie-inkomsten te compenseren.

Kortom, er staat voor Google veel meer op het spel dan alleen het verliezen van marktaandeel aan Bing. Het niet goed aanpakken en te gehaast uitrollen van Bard (of een andere vorm van AI) kan enorme gevolgen voor het bedrijf hebben.

Het twijfelen van Samsung, dat notabene het Android-besturingssysteem van Google gebruikt op diens smartphones, helpt niet mee om de paniekreactie binnen Google binnen de perken te houden. Door de actie worden de toch al strak zittende duimschroeven verder aangedraaid en wordt kenbaar gemaakt dat niet alleen gebruikers, maar ook het bedrijfsleven meer van de zoekgigant verwacht.

Hoe en of het inmiddels 160 man tellende AI-team binnen Google hiermee omgaat? Waarschijnlijk hoeven we niet lang te wachten om daarachter te komen…

LEES OOK: Door TikTok zie jij meer reclames op andere social media